Wie zijn de nieuwe dinosauriërs?

Steven Oosterling
Wie zijn de nieuwe dinosauriërs?

Was het paard en wagen te redden in de tijd dat de auto zijn intrede deed? Ook als er een effectieve lobby van wagenmakers en paardenhandelaren had plaats gevonden. Zijn de oude winkelformules als V&D en Blokker opgewassen tegen de online winkelformules als Bol.com? Het (winkel)straat beeld zal uiteindelijk blijvend veranderen, al worden “clicks” en “bricks” gecombineerd. De oude formules zijn – uiteindelijk – te duur en te traag om mee te komen in de nieuwste retailontwikkelingen. Dit alles wordt vooruitgang genoemd, niemand zou immers met paard en wagen in de file willen staan.
Waarom zouden dergelijke ontwikkelingen niet in de bouw plaats vinden?

Waar jaren de laagste prijs voor het minimaal voldoen aan de eisen de norm was, worden (aantoonbaar en duurzame) kwaliteit leveren, partnerschap tussen opdrachtgever en opdrachtnemer en werken in harmonie met de omgeving de norm. Een veel gehoorde samenvatting van deze ontwikkeling luidt: “De kleur van het asfalt is niet gewijzigd, alleen nu maken we allemaal onnodige plannetjes en werken er meer mensen op kantoor dan op de bouwplaats”.

Wellicht is deze samenvatting het bewijs dat de verandering die in ons consumptiegedrag of bij de keuze van ons vervoersmiddel heeft plaats gevonden, nog moet beginnen in de bouwwereld. Of – als deze al plaats vindt – in ieder geval niet door iedereen serieus wordt genomen.

Een ISO-certificaat om controleerbare kwaliteit te leveren en te leren van fouten. Omgevingsmanagement om de overlast voor de omgeving te minimaliseren. UAV-gc en DBFMO contracten om slimmer te zijn dan je concurrent in plaats van sluwer. En een EMVI-aanbesteding om je te kunnen verdiepen in de problematiek van de opdrachtgever en zodoende een passende oplossing aan te kunnen bieden. Onderwerpen die allemaal neerkomen op hetzelfde thema: kwaliteit en service leveren.

Naast een verschil in prijs, is juist een gebrekkige service één van de hoofdredenen waarom dinosauriërs in andere sectoren het onderspit hebben gedolven. Vervang onderwerpen als “levertijd” en “klantvriendelijkheid” voor “partnerschap tussen opdrachtgever en opdrachtnemer” en “minimale omgevingshinder” en snel wordt duidelijk wie er over tien jaar nog steeds succesvol zal zijn.

Onze specialist binnen IGG Bointon de Groot

LinkedIn Mail
 

Steven Oosterling

Neem contact met ons op Voor vragen kunt u vrijblijvend contact opnemen met onze specialist
 

IGG Bointon de Groot

Adres : Prinses Catharina Amaliastraat 32
2496 XD Den Haag
Post : Postbus 85767
2508 CL Den Haag
Tel : 070 514 54 20
Fax : 070 514 32 31
E-mail : info@igg.nl

Onze partners

IGG Bointon de Groot is een actieve partner binnen de bouwwereld. IGG denkt
graag mee met trends en ontwikkelingen. Enkele belangrijke partners van ons zijn:

Partners